- Przegląd podstawowych narzędzi i technik komunikacji interpersonalnej.
- Zwiększenie gotowości słuchania i docierania do przyczyn problemów.
- Ćwiczenie technik komunikacyjnych w sytuacjach zawodowych.
- Rola nastawienia w komunikacji:
- wpływ nastawienia na odbiór informacji
- różnice percepcji i interpretacji tych samych komunikatów; odróżnianie faktów od interpretacji
- Bariery komunikacyjne:
- schemat komunikacji – możliwe zakłócenia na każdym z etapów
- minimalizowanie zakłóceń – aktywność słuchacza ułatwiająca rozumienie
- Mowa ciała:
- rodzaje komunikatów niewerbalnych i ich efektywność.
- przekaz emocji za pomocą komunikacji niewerbalnej
- Techniki zwiększające rzeczowość w komunikacji:
- podstawowe techniki aktywnego słuchania – parafraza, klaryfikacja, podsumowywanie
- rozpoznawanie i doprecyzowywanie potrzeb informacyjnych słuchacza
- rodzaje i funkcje pytań
- pozytywne formułowanie – komunikowanie pozytywnego nastawienia
- komunikat "ja" jako narzędzie radzenia sobie w sytuacjach formułowania próśb w sytuacji niehierarchicznej
- Zwrócenie uwagi na język, jakim się posługujemy:
- techniki motywowania i zachęcania do współdziałania
- Konflikt:
- czym jest konflikt? – spirala konfliktu
- rodzaje sytuacji konfliktowych – zapobieganie poszczególnym rodzajom konfliktu
- docieranie do interesów stron i dochodzenie do "win-win"
- Radzenie sobie z emocjami:
- rodzaje i źródła emocji
- techniki uspokajania i dystansowania się
- sposoby okazywania zrozumienia dla emocji drugiej strony
- Komunikacja w organizacji:
- rodzaje formalnej i nieformalnej komunikacji
- kanały obiegu nieformalnego – przeciwdziałanie "plotkom"
- wpływ struktury na komunikację – efekt różnego rodzaju struktur przepływu informacji na zaangażowanie, zadowolenie i efektywność
- komunikacja pomiędzy działami – przepływ informacji w strukturze
- różnice perspektyw poszczególnych działów – zapobieganie problemom na stykach
- współpraca z klientami wewnętrznymi
- Komunikacja z podwładnym:
- rozmowa indywidualna – briefing – zebranie
- rola i funkcja zebrań w organizacji
- techniki zwiększające efektywność zebrań
- rola briefingu – narzędzia
- Asertywność:
- techniki komunikacyjne przydatne w komunikacji niehierarchicznej
- czym jest – czym nie jest asertywność; odróżnienie od zachowań biernych i agresywnych
- ćwiczenie technik asertywnych w sytuacjach występowania różnych typów konfliktu, np. proszenie o dane, zgłaszanie braku obiecanego raportu
- narzędzia asertywnego zachowania – krytyka, prośba, odmowa
Proszę przysłać mi szczegółową ofertę na wybrane szkolenia